Κρανίδι

Ερμιόνη

Πόρτο Χέλι

Κοιλάδα

Δίδυμα


απορρίμματα



Παρασκευή 7 Νοεμβρίου 2014



ΠΡΟΣ:



Το Δημοτικό Συμβούλιο



Θέμα:  Προτάσεις και παρατηρήσεις  για τον Κανονισμό Καθαριότητας.



Κύριε Δήμαρχε



Κύριε Πρόεδρε του Δημοτικού Συμβουλίου



Κυρίες και κύριοι Δημοτικοί Σύμβουλοι



Θα ξεκινήσουμε την τοποθέτησή μας, υπενθυμίζοντας στους δημότες της Ερμιονίδας,  όπως άλλωστε  έχουμε χρέος από το θεσμικό μας ρόλο , ότι  στον τομέα της καθαριότητας  είναι κοινά παραδεκτό ότι  έχουμε ΑΠΟΤΥΧΕΙ ως Δήμος .



Ο νέος κανονισμός (σε αντικατάσταση του προηγούμενου που ψηφίστηκε στις 27 Ιουνίου 2011) που μας παρουσιάζετε προς διαβούλευση μοιάζει σα μαγικό ραβδί που θα μετατρέψει την Ερμιονίδα σε αστραφτερή πολιτεία!



Ελπίζουμε ο συντάκτης του εγγράφου να μην έκανε μια απλή αντιγραφή.  



Οι γενικές παρατηρήσεις μας:



Α)  Το κεντρικό ζήτημα και ταυτόχρονα το μεγαλύτερο πρόβλημα στην εφαρμογή ενός κανονισμού καθαριότητας είναι στο πώς θα τον υλοποιήσει ο φορέας εφαρμογής του.



Και εδώ γεννιούνται πολλά ερωτήματα:



-Είναι νόμιμη η διαδικασία της διαμόρφωσης ενός Κανονισμού Καθαριότητας που επιβάλλει πρόστιμα;



-Πως διαμορφώθηκε το ύψος των προστίμων κατά περίπτωση και γιατί δεν υπάρχει  κατώτερο και ανώτερο  ύψος αναλόγως με την βαρύτητα της παράβασης;



-Ποιοι θα είναι οι επόπτες καθαριότητας; Πρέπει να γίνουμε ιδιαίτερα σαφείς πάνω στο ζήτημα αυτό αφού όπως όλοι γνωρίζουμε δεν υπάρχει στο Δήμο μας η κατάλληλη υπηρεσία ( π.χ. Δημοτική Αστυνομία)



-Πώς  θα επιβάλλονται λοιπόν τα πρόστιμα;



 -Θα δίνεται η δυνατότητα στους πολίτες για προσφυγή στα διοικητικά δικαστήρια μετά την   επιβολή προστίμου (χρειάζεται προσοχή );



Ένα σημαντικό στοιχείο που πρέπει να εμπεριέχεται στον παρόντα Κανονισμό   είναι  το θεσμικό πλαίσιό του.( Νόμοι, Προεδρικά Διατάγματα,ΚΥΑ, οδηγίες της Ε.Ε., αστυνομικές διατάξειςκ.λ.π.) 



Θέλει ιδιαίτερη προσοχή στην  εφαρμογή της πολιτικής του προστίμου γιατί είμαστε σε δύσκολους καιρούς και το μόνο που μπορεί να πετύχει κανείς είναι το πείσμα και η άρνηση. Μήπως θα  παραμείνει άλλος ένας κανονισμός στα συρτάρια του Δήμου;



Λειτούργησε  ο προηγούμενος Κανονισμός;



Και αλήθεια πόσα πρόστιμα επιβλήθηκαν;



   Πιστεύουμε λοιπόν ότι χρειάζεται πολύ μεγάλη προσπάθεια για να εφαρμοστεί αυτός ο    



   Κανονισμός καθώς αποτελεί ένα τεράστιο προστιμολόγιο 42 περιπτώσεων.



Όμως τα πρόστιμα, που επιβάλλονται από τον Δήμο για θέματα σχετικά με την Υπηρεσία Καθαριότητας, πρέπει να έχουν σκοπό αποτρεπτικό και όχι, κατά κύριο λόγο, εισπρακτικό.



Είναι, περισσότερο λοιπόν, ένα κείμενο εισπρακτικού χαρακτήρα αφού οι υποχρεώσεις των δημοτών και τα σχετικά πρόστιμα για την μη τήρηση τους αναφέρονται αναλυτικότατα ενώ οι υποχρεώσεις του Δήμου, όχι μόνο παραμένουν ασαφείς, αλλά μειώνονται κιόλας από τις τωρινές, και χρεώνονται στους δημότες υπηρεσίες που μέχρι σήμερα παρέχονταν δωρεάν.



Εδώ προκύπτει ένα μεγάλο ερώτημα. Πώς θα αποζημιώνεται ο ιδιώτης από παραλείψεις του τομέα Καθαριότητας;



Β)  Τα δεύτερο και κυρίαρχο θέμα έχει να κάνει με το πότε και πώς θα λειτουργήσουν οι υποδομές που προβλέπει ο κανονισμός.

Με πλήθος κρίσιμων ερωτημάτων των πολιτών και των δημοτικών συμβούλων της αντιπολίτευσης για το «πράσινο σημείο »    κατά το τελευταίο έκτακτο Δημοτικό Συμβούλιο της 24ης Οκτωβρίου, τα οποία έμειναν αναπάντητα!



Δεν νομίζετε λοιπόν πως προτού κληθούν οι δημοτικοί σύμβουλοι να επικυρώσουν ή όχι τον κανονισμό καθαριότητας, θα πρέπει να γνωρίζουμε πως ακριβώς θα γίνεται η διαχείριση των απορριμμάτων;

Και τα ερωτήματα είναι συγκεκριμένα :

1)ΠΟΥ ΘΑ ΠΗΓΑΙΝΟΥΝ ΤΑ ΣΥΜΜΕΙΚΤΑ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΑ;



2) ΠΟΥ ΘΑ ΓΙΝΕΤΑΙ Η ΠΡΟΔΙΑΛΟΓΗ ΤΩΝ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΙΜΩΝ ;



Στον Κανονισμό που φέρατε προς ψήφιση δεν αναφέρεται ουσιαστικά τίποτα για το κυρίαρχο πρόβλημα των ΑΣΑ (Αστικών  Στέρεων Αποβλήτων) πέρα από μια μικρή παράγραφο στο άρθρο 5.



Τα αστικά στερεά απόβλητα (ΑΣΑ) αποτελούν  μια από τις σημαντικότερες αιτίες υποβάθμισης του  αστικού και φυσικού περιβάλλοντος της Ερμιονίδας  με επιπλέον  επιπτώσεις  οικονομικές και κοινωνικές, απειλώντας την υγεία των πολιτών.



Σίγουρα μπορούμε να μειώσουμε και να ελαχιστοποιήσουμε   την ποσότητα των παραγόμενων ΑΣΑ με υλοποίηση της πολιτικής των διαφόρων κάδων  (μπλε, καφέ, πράσινος) που θα τοποθετούνται τα παράλληλα ρεύματα των αποβλήτων. Μέχρι να φτάσουμε όμως στο επιθυμητό επίπεδο θέλει χρόνο και για αυτό σήμερα πρέπει να γνωρίζουμε τι ακριβώς θα γίνει.



Είναι καθολική η άποψη ότι η κατάσταση με τα απορρίμματα στο Δήμο μας είναι τραγική και χρήζει άμεσης αντιμετώπισης.



Πιστεύουμε ότι σύσσωμη η αντιπολίτευση είναι πρόθυμη να συζητήσει με υπευθυνότητα και να συναινέσει σε προτάσεις για τη βελτίωση-λύση του προβλήματος των απορριμμάτων που ταλανίζει τον τόπο μας.



 Αυτό βέβαια προϋποθέτει συνεργασία στην πράξη και όχι στα λόγια, και πρέπει εσείς πρώτος κύριε Δήμαρχε να δώσετε το παράδειγμα, και να αποφύγετε βεβιασμένες ενέργειες που δε βρίσκουν σύμφωνη την κοινή γνώμη και είναι εκ των προτέρων καταδικασμένες.



Χρειάζεται λοιπόν να γραφτεί στον Κανονισμό ακριβώς το πώς θα γίνεται η διαχείριση των απορριμμάτων



Γ) Άμεση υλοποίηση προγραμμάτων ανακύκλωσης.   Η ενημέρωση των δημοτών είναι η σπουδαιότερη ενέργεια που θα πρέπει να κάνει η νέα Δημοτική Αρχή  για το   πρόγραμμα  Ανακύκλωσης.



Στο πλαίσιο της επικοινωνιακής πολιτικής πρέπει να γίνει διανομή ενημερωτικών φυλλαδίων όπως επίσης θα λειτουργήσει θετικά η δημιουργία ειδικής τηλεφωνικής γραμμής ανακύκλωσης  όπου οι καταναλωτές ενημερώνονται για τα σημεία ανακύκλωσης, τα οφέλη της ανακύκλωσης, τα προγράμματα ενημέρωσης – ευαισθητοποίησης, αλλά και κάθε θέμα σχετικό με την ανακύκλωση και το Συλλογικό Σύστημα. Ακόμα να διοργανωθούν άμεσα ενημερωτικές συναντήσεις ευαισθητοποίησης σε θέματα ανακύκλωσης σε  κάθε χωριό   από τον ίδιο το Δήμαρχο και βέβαια από τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο.  Είναι το σημαντικότερο για την επιτυχή έκβαση του προγράμματος Ανακύκλωσης υλικών.



Δ) Ένα πολύ σημαντικό ζήτημα που πρέπει να δούμε από εδώ και στο εξής  είναι η χρήση της Ανταποδοτικής Ανακύκλωσης.   



 Οι καταναλωτές πρέπει να έχουν κίνητρο για να εφαρμόσουν την ανακύκλωση.  



 Ε)  Προϋπόθεση για να λειτουργήσει ο Νέος Κανονισμός σε συμφωνία με το άρθρο 22  είναι να γίνει χωροθέτηση των κάδων σε όλο το Δήμο με πραγματική συντήρηση και απόσυρση των προβληματικών υπαρχόντων κάδων απορριμμάτων αλλά και τοποθέτηση νέων. Η τοποθέτηση των κάδων να γίνεται με τρόπο που να μην προκαλεί προβλήματα στην κυκλοφορία των αυτοκινήτων



  Επίσης χρειάζεται αυστηρή επίβλεψη και επιτήρηση κατά την απολύμανσή τους και όχι αυτό που συμβαίνει μέχρι σήμερα.  



ΣΤ)  Το συνοδό προσωπικό αποκομιδής των απορριμμάτων που πλαισιώνει το απορριμματοφόρο όχημα, να μαζεύει τα απορρίμματα τα οποία πέφτουν εκτός κάδων την ώρα της μεταφόρτωσής τους για να μην παρατηρείται η εικόνα, μετά την απομάκρυνση του απορριμματοφόρου, ο γύρω χώρος από τον κάδο να έχει υπολείμματα σκουπιδιών (μια σκούπα και ένα φαράσι, δηλαδή!).



Ζ) Άμεση αφαίρεση όλων των, κατά γενική ομολογία, ακαλαίσθητων ιδιωτικών πινακίδων διαφήμισης  και χωροθέτηση συγκεκριμένων καλαίσθητων  διαφημιστικών πάνελ   , όπου κάθε ιδιώτης θα μπορεί να αναρτά τη διαφήμισή του, σε διαστάσεις ίδιες για όλους και να είναι εύκολα αφαιρέσιμες, δημιουργώντας έτσι ένα ενιαίο διαφημιστικό χώρο. 



Η) Βελτίωση της εικόνας με την κατασκευή στεγάστρων ήπιας κατασκευής στους κάδους απορριμμάτων στα κεντρικά σημεία των λιμανιών και των πλατειών.   



Θ) Άμεση συντήρηση του αστικού εξοπλισμού, όπως αναφέρεται στο άρθρο  33 (περίπτωση 15)    (παγκάκια, κάγκελα, κολώνες ηλεκτροφωτισμού, στέγαστρα στάσεων λεωφορείων, κάδοι, καλάθια και λοιπά μέσα   προσωρινής αποθήκευσης απορριμμάτων, πινακίδες κτλ.). Μέχρι σήμερα δεν υπάρχει καμία τέτοια συντήρηση.



Ι ) Απαραίτητη θεωρείται η ίδρυση Επιτροπής Καθαριότητας του Δήμου Ερμιονίδας η οποία θα έχει ως κύριο έργο την εφαρμογή του Κανονισμού.



Οι ειδικές παρατηρήσεις μας:



α) Στο άρθρο 1 (αντικείμενο παρόντος Κανονισμού )πρέπει να προστεθεί ότι ο     Κανονισμός θα καθορίζει τους όρους –περιορισμούς χωροθέτησης ιδιωτικών μονάδων διαχείρισης απορριμμάτων στην επικράτεια του Δήμου Ερμιονίδας.( αποστάσεις από οικισμούς, αρχαιολογικούς χώρους, ρέματα κ.λ.π.)



β)  Στον Κανονισμό πρέπει να έχουμε  αναφορά για  τα  παλαιά και ετοιμόρροπα κτίρια    



γ) Στο άρθρο 6 και στο τι οφείλει να κάνει ο Δήμος , πρέπει να αναφέρεται:



στη παράγραφο 1 ότι τα απορρίμματα θα μεταφέρονται με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου και όχι της Δημοτικής Αρχής

στη παρ.  2  πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στο πολίτη να μεταφέρει ο ίδιος ογκώδη αντικείμενα σε αδειοδοτημένο σημείο όπως προβλέπεται στη παρ.3

στη παρ.  3     η αδειοδοτημένη μονάδα να λειτουργεί σύμφωνα με τους όρους του Κανονισμού

στη παρ.  4  η συνεργασία με κατάλληλα αδειοδοτημένους φορείς θα γίνεται μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου

στη παρ.9  λήψη μέτρων ασφαλείας στους δημοτικούς χώρους συλλογής απορριμμάτων

στη παρ. 11 Β πρέπει να αναγραφεί ότι οι αδειοδοτημένοι χώροι προσωρινής εναπόθεσης που θα μπορει να χρησιμοποιεί ο Δήμος θα είναι σε κατάλληλα σημεία που πληρούν τους όρους χωροθέτησης του παρόντος Κανονισμού και ύστερα από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου

στη  παρ.11 θα πρέπει να αναγραφεί ότι ο Δήμος ενισχύει  την περιβαλλοντική αγωγή με  έμφαση στα παιδιά και τους νέους με εθελοντικές ομάδες και μη κερδοσκοπικούς φορείς προστασίας του περιβάλλοντος.



δ)  Στο άρθρο 10 με τις υποχρεώσεις εμπορικών καταστημάτων και επιχειρήσεων να υποχρεωθούν τα μεγάλα Super Markets να έχουν συμπιεστή χαρτοκιβωτίων.



ε) Στο άρθρο 13, παρ. 2, να καταλογίζονται τα έξοδα για καθάρισμα οικοπέδου από τον Δήμο αλλά να μην επιβάλλεται επιπλέον πρόστιμο στους υπεύθυνους.



στ )Το πρόστιμο με αριθμό 19 (ρύπανση με εμπορικές αφίσες, ταμπλό,  αεροπανό κ.λ.π.), να εξειδικευτεί ακριβώς και αν είναι δυνατό  να οριστούν χώροι από το Δήμο.



ζ) Ασάφεια στο πρόστιμο- περίπτωση  22 και23  για ακαθάριστα οικόπεδα.  Όσον αφορά την καθαριότητα των οικοπέδων ας δώσει ο δήμος το καλό παράδειγμα με το να καθαρίσει όσα είναι δικά του.



η)  Χρειάζεται συγκεκριμένη αναφορά για την καύση κλαδεμάτων από παραγωγούς (ελαιοπαραγωγοί κ.λ.π., πρόστιμο – περίπτωση 32)



θ)  Πρέπει να οριστεί  η περίπτωση διαρκούς παράβασης, και  το αρμόδιο όργανο, που τη βεβαιώνει, να ορίζει εύλογο χρόνο για την άρση της και αν ο παραβάτης δεν συμμορφωθεί να  επιβάλλει νέο πρόστιμο,   μετά από κάθε νέα βεβαίωση της παράβασης



ι )Στο άρθρο  13 πρέπει να αναγραφεί ότι ο Δήμος μπορεί να συνάψει σύμβαση με την      ιδιότητα του κατ‘επείγοντος με αδειοδοτημένο φορέα για την παραλαβή των απορριμμάτων  μετά από απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου.



κ)   Στο άρθρο 25 αναγράφεται ότι  η παράδοση και η  αποθήκευση  θα γίνεται   μόνο  σε κατάλληλο  αδειοδοτημένο φορέα. Πρέπει να αναγραφεί η φράση  δημοτικό η ιδιωτικό.            



λ )  Για την απομάκρυνση μπαζών και λοιπών οικοδομικών υλικών (άρθρο 12 Γ) και  για τα  προϊόντα κηπευτικών εργασιών ( άρθρο 8.παρ. 4) πρέπει να υπάρχει χώρος που να ορίζεται από τον Δήμο για να μπορεί ο κάθε ιδιώτης να τα  εναποθέσει.



Φυσικά ,σκοπός μας δεν είναι να ψηφίσουμε έναν κανονισμό καθαριότητας που να «μείνει στα χαρτιά, στα λόγια» αλλά πρέπει να εφαρμοστεί στην πράξη



Όλοι πρέπει να σεβαστούμε τον κανονισμό καθαριότητας που συζητούμε σήμερα και φυσικά θα     επιβληθούν πρόστιμα όπου χρειαστεί.



Συνοψίζοντας, και ελπίζοντας ότι οι παρατηρήσεις μας θα πιάσουν τόπο ,  δεν είμαστε αρνητικοί  στα περισσότερα   άρθρα  του κανονισμού καθαριότητας του Δήμου   Ερμιονίδας και βέβαια επιθυμία μας είναι να  δούμε να υλοποιείται σταδιακά, χωρίς οι υπηρεσίες του Δήμου και οι αρμόδιοι να υπολογίσουν το οποιοδήποτε κόστος, παρά να εφαρμόζουν χωρίς εξαιρέσεις τους όρους του παρόντος Κανονισμού.    



Πολύ σημαντικό κεφάλαιο και ρόλο για μια πραγματικά καθαρή εικόνα του Δήμου μας έχουν και οι διάφοροι φορείς.(Πολιτιστικοί , Εμπορικοί, Τουριστικοί, κ. λ. π.)



Επειδή το θέμα χαρακτηρίζεται ως μείζον, σας προτείνουμε να διοργανώσετε μια συνάντηση μεταξύ των  Συλλόγων και λοιπόν εμπλεκομένων με τις υπηρεσίες του Δήμου με μοναδικό θέμα την καθαριότητα.



Εμείς από τη μεριά μας είμαστε στη διάθεσή της τοπικής κοινωνίας, ώστε όλοι μαζί να συμβάλλουμε σε μια διαχείριση των απορριμμάτων που θα ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των καιρών.



Τόκας   Πουλής



Πουλής Γιώργος



 


Δημοσιεύτηκε στις 7 November 2014

Επιστροφή στην αρχική σελίδα